Søk i denne bloggen

Sider

Studentmat: Ertesuppe med svineknoke



Denne suppen er så enkel å lage at det nesten er morsomt. Haha! I tillegg er den skikkelig mettende og smaker utrolig godt. Jeg ligger i skrivende stund og ynker meg på sofaen, etter å ha satt til livs to fulle skåler! Er du (som jeg) glad i betasuppe, lapskaus og langtidskokt mat generelt, er denne midt i blinken. Og nevnte jeg at du får middag til fire personer for under 100 kroner..? 25 kroner per skalle kan umulig kalles noe annet enn perfekt studentmat. Noe som passer bra, siden det er nettopp student jeg er for tiden. :)

Kuttede grønnsaker og erter i bunnen, og en
stor, deilig knoke
på toppen.

Du trenger:

500 g tørkede grønne eller gule erter (bløtlagte)
1 rå, lettsaltet (evt røkt) svineknoke
1 stor stilk stangselleri i biter
1 gulrot i biter
1 hakket løk
1 purre i skiver
2 store poteter, i biter
ca 2 l vann
1 laurbærblad
Salt og pepper

Kutt grønnsakene i biter. NB: Julienne (tynne grønsaksstrimler) er for de fisefine!. Legg de i en romslig gryte sammen med svineknoken, ertene og laurbærbladet. Dekk med vann og kok opp. Ta suppen småkoke i ca 2 timer, slik at knokekjøttet løsner fra benet og grønnsakene blir myke. Når suppen er ferdig tar du ut knoken og lar den avkjøle seg, før du hakker kjøttet. Fjern ben og svor. Ha kjøttet tilbake i suppen og smak til med salt og nykvernet pepper (hvis nødvendig). Husk at kjøttet kan være ganske salt fra før, så vær forsiktig.

Servér gjerne med flatbrød til. Nammm!

Svineknoken etter at den har kost seg
i suppa i 2 timer.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flott blogg, Ida!

Selv om studentmat for mitt vedkommende vil være kengurubiff (dersom roadkill er billigere enn svoneknoke) ser jeg har en spennende lørdagskveld i vente.

Venter spent på flere oppskrifter.

Unknown sa...

Dette var supergodt! Jeg brukte røkt svineknoke som fikk ligge rundt 45 min i vann, før den ble skylt og satt til koking. Den ble godt salt likevel og jeg mistenker at det ville blitt for salt om jeg ikke la den i vann først?
Jeg leste dette et annet sted, men det kunne kanskje vært verdt å nevne :)
Gleder meg til å prøve flere av oppskriftene dine!