Søk i denne bloggen

Sider

Enkel og god lasagne bolognese

Jeg prøvde å trumfe gjennom fisk til middag i dag, men siden jeg er hjemme hos familien min la brødrene mine effektivt ned veto. Dermed ble det lasagne, noe jeg ikke har laget på lenge! Jeg bruker ikke oppskrift når jeg lager dette, men har prøvd å skrive ned ca mengder og fremgangsmåte her. Det viktigste er uansett å la kjøttsausen koke leeenge, smake seg fram til en god balanse mellom salt, sødme og syre, og ikke minst den hemmelige ingrediensen: worchestershiresaus!

Kjøttsaus:

1 løk
1 gulrot
1-2 stilker stangselleri
3-4 fedd hvitløk
1 rød chili med frø
1 boks hakket tomat
4 dl god kjøttbuljong
1 ss worchestershiresaus
1 ts sukker
500 gr kjøttdeig
1 ss oregano
1 ss basilikum
1 stk laurbærblad
Salt og pepper

Stek revet gulrot og hakket selleri, løk, hvitløk og chili gyllent i litt olivenolje, i en stor og god gryte. Tilsett så hakket tomat, kjøttbuljong, worchestershire og sukker (evt også litt vann hvis det blir for tykt). La det hele putre på lav varme mens du bruner kjøttdeigen. Tilsett kjøttdeigen og urtene, og smak til med salt og pepper før du lar det putre videre i minimum en time (egentlig er minimum en halvtime, men jo lenger det står, desto bedre blir det!).

Bechamel (hvit saus):

3 ss meierismør
3 ss hvetemel
7 dl melk
Salt og pepper

Smelt smøret i en gryte og tilsett melet mens du rører kraftig. La dette koke et par minutter for å få bort melsmaken (uten at det blir brunt - da får du nemlig kjøttkakesaus!). Tilsett så melken i tre omganger (hell i, rør til det tykner, hell i mer osv). Sausen kan fort både klumpe seg og koke over, så det er ikke lov å gå fra sin post. Når sausen er passe tykk smaker du til med salt og pepper.

Nå er det klart for lag-på-lag-metoden: Finn frem en ildfast form og dekk bunnen med ett lag kjøttsaus og et lag bechamel (de to sausene vil blande seg, men det gjør ikke noe). Legg så et lag med pastaplater, før du legger et nytt lag med sauser. Gjenta til formen er full eller du er tom for saus (får du bolognese til overs er denne super sammen med spagetti!). Avslutt med et tykt lag revet ost på toppen. Gullkombinasjonen er en blanding av provolone, mozarella og parmesan (men i nøden spiser fanden fluer.. Denne gangen måtte jeg ta til takke med Jarlsberg).

Stek lasagnen på nederste rille i ovnen på 220 grader i 25 minutter. La den stå og hvile i ytterligere 10 minutter før du forsyner deg. Da får den tid til å sette seg, og renner ikke utover. Server gjerne med frisk salat og hvitløksbrød til!


Ingen kommentarer: